Marvel Black Widow med bygninger i brand i baggrunden

Filmanmeldelse: Black Widow

Filmanmeldelse: Black Widow

Støder man på den kvindelige udgave af spindleren Black Widow, der udover ynder en stærk interesse i seksuel kannibalisme, (hvor hunnen spiser hannen efter parring), er Latrodectus hesperus også kendt for at engagere sig i søskende kannibalisme. Og skulle man være så uheldig som menneske at møde sådan et fruentimmer, risikerer man svære muskelsmerter, mavekramper og muskelspasmer. Dette udmønter sig naturligvis kun hvis enken bliver forskrækket eller på anden måde føler sig truet.

Den kvindelige russiske art af slagsen, Marvels `Black Widow´, dukkede for første gang op som Marvel tegneserie under hendes oprindelige navn: Natascha Romanova i 1964. Hurtigt blev hun forbundet til en anden Marvel Avenger nemlig: Hawkeye, og blev så endelig i 1966 en fast del af ´Avengers´.

I 2010 dukker Black Widow for første gang op på det store lærred i Scarlett Johanssons skikkelse, i Marvel filmen ´Iron Man 2´. Yderligere seks gange medvirker Scarlett Johansson som `Black Widow´i Marvels stort anlagte serie, hvor hun som bekendt sidst måtte lade livet i ´Avengers: Endgame´ fra 2019.

Lige siden premieren på ´Iron Man 2´ har det været på tale at Marvels førende kvindelige ´Avengers´ superhelt skulle have sin egen solo-film. Men det har desværre først efter hendes død, været muligt med en solopremiere her i 2021, tilsat en masse corona forhindringer. Siden den oprindelige udgivelsesdato i maj 2020, blev filmen yderligere forsinket tre gange.

Og for at det hele nu skulle blive endnu værre, har Disney studierne valgt at udsende `Black Widow´ som en simulant release på Disney+ og i enkelte biografer. Værst må det nærmest siges at være Marvel fan i Danmark, for er man f.eks. Københavner, kan man kun se filmen i Park biografen og i Valby Kino. Nordisk films biografer har nemlig erklæret en mindre krigszone overfor Disney mastodonten, da de er utilfredse med forretningsmetoden.

Dette virker lidt mudderkast agtigt. Popcorn i en Nordisk film biograf koster hhv. 32,- 37,- 42,- og 49,- for hhv. børne, lille, mellem og stor popcorn. Der kan muligvis ikke tjenes så meget på en Disney titel som tidligere, men AL business er vel ALL business?

Disney er nok i sidste ende ret ligeglade med et lille "Happyland" som os, for `Black Widow´ har siden premieren den 9. juli i år, slået alle hidtil pandemiske biografrekorder efter frigivelsen og har indtil nu tjent over 214 millioner biograf dollars på verdensplan og filmen tjente også $60 millioner dollars i Disney+ global omsætning bare i sin åbningsweekend. De 60 millioner dollars kan desuden gå direkte ned i Disneys lomme, da der ikke er "mellemmænd" som Nordisk Film der skal have en fast del af overskuddet. Fortsætter Nordisk Film denne strategi, er der kun to tabere: Nordisk Film og danske Disney/Marvel fans.

´Down in the Park´ på Østerbro.

Da jeg ikke har set en Marvel film i biografen siden 2019, og da jeg ikke "gider" at betale 179,- kr. for at se `Black Widow´ på Disney+, valgte jeg og min kone at se det seneste Marvel (mak?)værk i Østerbro biografen Park.

Park teatret er oprindeligt fra 1926 og blev b.la. i 1937 nærmest brændt ned til grunden, da et tabt cigaretskod i en loge efter sidste forestilling, forsagede at biografen blev totalt ødelagt. Branden afstedkom et generelt rygeforbud, der heldigvis er gældende den dag i dag.

Salen var propfuldt ved en 18:20 tiden og vi fik os fremmast op til den gode betjening med cola og chokokaffe på krus. Kunderne var en broget skare af alle aldersgrupper, med en kønsfordeling på en 50/50, der alle virkede oprigtigt interesseret i at "spare" 69,- mod at se Scarlett Johansson på det store lærred. Parks billetpris er typisk 110,- kr. stykket.

Fattede vi så handlingen?

Vi er tilbage i 2016, så det vil være en god idé inden at gense de to Captain America film `The Winter Soldier´ fra 2014 og `Civil War´ fra 2016.

De to surrogatdøtre Natasha Romanoff og Yelena Belova, bor idyllisk i 1995´s Ohio med deres russiske undercover-agentforældre, supersoldaten Alexei Shostakov og Black Widow agenten Melina Vostokoff, som en nærmest normal familie. Men idyllen brister, da søstrene uvidende må flygte til Cuba, på flugt fra USA og en masse hemmeligheder.

De mødes med den mystiske general Dreykov, der syntes at vide mere end han lader vise, og pigerne bliver taget til fange. Filmen springer herefter videre til 2016 hvor Natasha nu arbejder for SHIELD, da hun nu er en flygtning for at overtræde Sokovia-aftalerne.

Hun møder senere sin gamle "søster" Yelena, som hun ikke har set i årevis og sammen tager de b.la. kampen op mod den mystiske ´Taskmaster´. De møder også deres "forældre" efter en fangeflugt. Men alt syntes at være forandret. Dette er optakten til ét af de mørkeste kaptitler i Marvel universet, hvor hemmelighederne står i kø for vores heltinde søstre.

Jeg er ligesom så mange andre Marvel fans vildt begejstret for de buldrende flotte ´Avengers´ film fra 2012-2019, men ellers er det de tre ´Captain America´ film fra 2011-2016, jeg lægger største begejstring i. Der er noget realistisk "Bond" agtigt over scenariet, og det er heldigvis også mest i disse "settings" at `Black Widow´ excellerer. Specielt i en flot "grounded" motorcykeljagt gennem Budapests gader, med skurken og lejemorderen `Taskmaster` lige i hælende, sad jeg og klemte min cola så kraftigt at den nærmest endte som sukkerfri.

`Black Widow´ fremstår mest som den kvindelige Bond film vi aldrig fik fra MGM studierne eller den kønsforskrækkede Bond forfatter Ian Fleming. I nogle sjove Bond "homages", ses vor heltinde beskue `Moonraker´ fra 1979 og som en spoof på både `Pussy Galore´ og `Goldfinger´ mesterværket fra 1964, kaldes frøken Romanoff for Fanny Longbottom. Natasha Romanoff fungerer som en kvindelig russisk koldkrigs udgave af agenten, hvis fortid og fremtid kan syntes fortrøstningsløs, selv når vi er i eksotiske Marokko. Men da vi jo er i Marvel land, er der jo masser af håb i de mange CGI eksplosioner, der desværre er for mange af til sidst.

Jeg har lidt ondt af Scarlett Johansson karakteren `Black Widow´. For nu har hun ENDELIG fået sin egen solo-film, om end posthumt, og så skinner bi-karakterne stærkere, så hovedkarakteren mere fremstår som `Black Shadow´. David Harbour er en sand fest som den russiske ´Captain America´ Alexei/Red Guardian, men det er Florence Pugh som "lillesøster" Yelena Belova der konstant og helt ubevist scorer spottet. Velkommen til Marvel universet Florence!

Filmen er instrueret af Cate Shortland, og man kan mistænke hende lidt for den politiske agenda med den mandelige skurk, der hjernevasker forladte kvinder til fordel for sin elitehær. Dette bliver ikke besvaret i filmen, på samme fod som hvorfor kameraholdet kan få masser af sublime "me-too" ´ass-shots´ af Scarlett Johanssons "baggagerum"!?.

Så ligegyldigt om man er til Marvel eller Bond, så snyd jer ikke for `Black Widow´. I biografen NATURLIGVIS!

4 Stjerner

Anmeldelsen bringes i samarbejde med filmsitet TheMovSer.dk